Å gi ut egen bok er en drøm for mange, og mulighetene for selvpublisering som har vokst frem de siste ti årene har gjort at dette er innenfor rekkevidde både rent praktisk og kostnadsmessig for spirende forfattere over hele landet. De store forlagene mottar tusenvis av manuskripter hvert eneste år, og bare en liten del av disse gis ut. En skal allikevel ikke se på forlagene som et “onde” i bokbransjen: en refusjon behøver ikke være ensbetydende med at det du har skrevet ikke er bra nok, men kan simpelthen bety at det ikke passer forlagets profil, eller at de tror at emnet tilhører en nisje som er for smal til at det lønner seg å investere i manuskriptet ditt.
Fordeler og ulemper i begge leire
Så hva er det forlagene gir deg, som du ikke får ved selvpublisering? Det første du får er faglig hjelp av en redaktør, både med å spisse bokens budskap og vaske språket. De hjelper deg også med design, trykking, og til slutt selvfølgelig selve publiseringen. Forlagene eier ofte bokhandlene som bøkene publiseres i, så du er garantert hylleplass. Bakdelen er at du gir fra deg en stor del av inntekten til forlaget, ettersom deres forretningsidé er å tjene penger på å gi ut boka di. ulemper og fordeler med selvpublisering er at du har full kontroll, og at du potensielt kan tjene mye mer på å gi ut selv. Men du tar også den økonomiske risikoen, ved å at du selv betaler trykking, publisering og markedsføring. I tillegg mister du den kreative hjelpen som erfarne medarbeidere hos et forlag kan gi deg. Det er dessverre også fortsatt et stigma forbundet med selvpublisering at kvaliteten er lavere, noe som naturligvis ikke behøver å være sant.
Ingenting stopper deg
Den endelige fordelen som moderne teknologi gir deg, er at ingenting kan hindre deg i å gi ut en bok om du ønsker det sterkt nok. I gamle dager var forlagene en ren vegg mellom de som fikk utgi en bok, og de som bare kunne drømme om det, men i dag kan du i praksis alltid stå med boken i hånden, så lenge du har noen titusener å investere i trykking og transport, samt at du selv må markedsføre den. For å trykke 1000 eksemplarer krever det mellom 50 000 og 100 000 kr, og klarer du å selge ca 500 eksemplarer til en gjennomsnittlig bokpris vil regnestykket ditt gå i pluss. Og ser man bort fra det økonomiske, så er det jo en fantastisk følelse av boken din har fem hundre lesere?